מה זה עמילן?

רבים מאיתנו מפחדים מפחמימה ומדברים על דיאטה דלת פחמימות או שהם לא אוכלים סוכר, אבל הם כן אוכלים מזונות כמו פירות, ירקות ומוצרי חלב – שכולם מכילים פחמימות.

דוגמה למנת עמילן היא אורז, קינואה, לחם, טורטייה, בטטה וכו'.

את המילה עמילן צריך להסביר לעומק ולכן אני משתמש במילה הזאת ולא במילה פחמימה.

פחמימות הן סוג של חומר מזון (מקרונוטריינט; שני הקמרונוטריינטים האחרים הם חלבון ושומן) אפשר למצוא פחמימות במזונות כמו דגנים, מוצרי חלב, פירות וירקות.

תפריט המכיל את המזונות האלו אינו יכול להיקרא תפריט דל פחמימות.

כשאנשים נמנעים מכל סוגי הלחמים והמאפים הם בעצם נמנעים ממזונות עמילניים. עם המזונות האלה נמנים גם דגנים, מאפים, פסטות ודגני הבוקר.

לצד זה יש את קבוצת העמילנים שעשירים בפחמימות ובסוכר כמו תירס, דלעת, אפונה ותפוח אדמה.

כדי שתבינו יותר את המשמעות של דברים – הגוף מפרק את הדגנים והמאפים באותו האופן והצהידות שהוא מפרק את הדלעת ןהאפונה. למעשה, מטרתו של הגוף כאשר הוא מפרק את כל אחד מהמזונות שאנו צורכים היא לפרק אותו לסוכר כדי שאפשר יהיה להשתמש בו לאנרגיה או לאגור אותו כשומן.

בגלל שקל להפריז באכילת עמילנים אנחנו נוטים לצרוך מהם יותר מדי וגופנו מוצף בסוכר רב.

סוכר רב מקפיץ את רמת האינסולין והגוף מתחיל לאגור שומן(שומן שהוא זקוק לו לרוב לתפקוד הגוף, אך לא בכמויות גדולות).

קל להפריז באכילת המזונות האלו בגלל שבאופן טבעי העמילנים לא כוללים שומנים או חלבונים רבים והם נספגים מהר בדם. מזונות שנספגים מהר בדם נחשבים למזונות בעלי אינדקס גליקמי גבוה.

ועכשיו תשאלו מה זה אינדקס גליקמי?

האינדקס הגליקמי הוא מדד שנע מ 0 ועד 100 והוא מראה באיזו מידה המזון עשוי להעלות את רמת הסוכר בדם. לצורך דוגמה האינדקס הגליקמי של סוכר הוא 100, של לחם מקמח מלא הוא 71 ושל חזה עוף הוא 0.

מחקר שהתפרסם בכתב העת American Journal of Clinial Nutritioon השווה ארוחה בעלת מדד גליקמי נמוך לארוחה בעלת מדד גליקמי גבוה (בשתיהן אותו מספר קק״ל) ומצא שהארוחה בעלת המדד הגליקמי הגבוה הגבירה את הרעב והתשוקה לאכול, דבר שגרם לבחירות לא מוצלחות של המאכלים בארוחה הבאה.

לסיכום, אכילת ארוחה בעלת מדד גליקמי גבוה גרמה לאנשים להיות רעבים יותר ולרצות לאכול יותר בארוחה הבאה או לאכול מאכלים שאינם מזינים.


לכן, תהיו מודעים לאכילה שלכם, אין צורך להימנע מפחמימות או עמילנים, הפחמימות הן הדלק של הגוף, אך חשוב שתקפידו על הכמות הנכונה לגופכם, שלבו חלבונים, ירקות ושומנים בלתי רוויים על מנת שבארוחה הבאה לא תתפתו למאכלים לא בריאים. קרדיט לברוק אלפרט